آبسردکن صنعتی آدمک

آبسردکن آنی

 

در سال 1386 شرکت البرز دماکاران موفق به اختراع ، طراحی و تولید نسل جدید آبسردکن گردید.(شماره ثبت اختراع 39472) این محصول که حاصل سال ها تجربه ، تلاش و تحقیق در عرصه تولید تجهیزات سرمایشی می باشد با توجه به عملکرد لحظه ای سیستم سرمایش ((آبسردکن آنی))نام گرفته است.
 در واقع عدم رعایت مسائل بهداشتی ، مصرف برق بی رویه وهمچنین ناتوانی دستگاه درارائه آب سرد طی ساعات شلوغ ، عمده مشکلات آبسردکنهای نسل قدیمی می باشند که در نسل جدید موفق شدیم با اتخاذ تدابیر لازم در سیستم عملکرد از بروز مشکلاتی از این دست جلوگیری به عمل آوریم.
نحوه عملکرد آبسردکن های قدیمی :
آبسردکنهای قدیمی از یک مخزن جهت انباشت و خنک کردن آب بهره می برند. به عبارت بهتر لوله اواپراتور ( سرد کننده ) ، مخزن انباشت آب را احاطه کرده و خنک می کند. درطول روز با برداشت آب از آبسردکن ،شناور مخزن پایین آمده و آب گرم وارد مخزن می شود. پس از ورود آب گرم به مخزن دمای آب مخزن بالا رفته و کمپرسور دستگاه بطور مداوم کار می کند تا آب مخزن خنک شود. قابل ذکر است این سیستم در سال 1938 ابداع گردیده است.
نحوه عملکرد آبسردکن آنی :
سیستم سرمایش آبسردکن آنی برودت را به صورت آب و یخ ذخیره می نماید. با بهره جویی از یک واحد تبادل از برودت ذخیره شده جهت خنک کردن آب آشامیدنی به صورت لحظه ای استفاده می شود.
مسائل بهداشتی :
* استفاده از مخزن جهت انباشت آب عامل اصلی بروز انواع مشکلات بهداشتی می گردد. در واقع این مخازن بستر بسیار مناسبی جهت رشد و نمو انواع باکتریها ، انگلها و میکرو ارگانیزم ها می باشد متاسفانه از طرفی مخزن بیشتر آبسردکنهای موجود در کشور با توجه به عدم وجود نظارت مستمر ، تمیز و گند زدایی نمی شوند.
- راهکار آبسردکن آنی برای حل مشکل فوق حذف کامل مخزن انباشت آب آشامیدنی می باشد. به عبارت دیگر در آبسردکن آنی بر خلاف آبسردکنهای قدیمی آب آشامیدنی جهت خنک شدن انباشت نمی گردد. بلکه به صورت لحظه ای به میزان لازم عملیات سرمایش بر روی آن اعمال می گردد.
مصرف برق :
* توان مصرفی برق آبسردکنهای قدیمی بیش از 7 برابر آبسردکن آنی می باشد. علاوه بر ضعف سیستم عملکرد عدم رعایت عایقبندی و اجرای نا مناسب سیستم سرمایش باعث شده است که در طول شبانه روز دستگاههای قدیمی با توان مصرفی بالای کمپرسور ، بی رویه به مصرف انرژی بپردازند.
- در سیستم آبسردکن آنی کمپرسور از توان بسیار کمتری برخوردار است. اما ساعات کارکرد آن پیوسته بوده و انرژی را معمولا در شب ذخیره می نماید تا عنداللزوم با استفاده از انرژی ذخیره شده به تامین مقدار برودت مورد نیاز بپردازد. قابل ذکر است اتلاف حرارتی آبسردکن آنی بسیار کمتر از آبسردکنهای قدیمی است.
+ هزینه مصرف برق آبسردکنهای قدیمی تا 15 برابر آبسردکن آنی می باشد. در واقع استفاده از کنتورهای چند تعرفه ای جدید باعث شده است بهای مصرف برق در ساعات اوج مصرف تا 10 برابر ساعات کم باری (شب) باشد. از طرفی اخیرا ساعات اوج مصرف برق با توجه به مصرف بالای بخش اداری به ساعات 15-11 منتقل شده است. در عین حال بیشترین استفاده از آبسردکنها دقیقا در همین بازه زمانی اتفاق می افتد. در نتیجه مصرف کننده برق هزینه گزافی را بابت برق مصرفی متحمل می شود.
* آبسردکن آنی با استفاده از قابلیت ذخیره انرژی ، برق را به طور عمده در شب مصرف می کند که بهای آن %10 ساعات اوج مصرف است حتی می توان در ساعات اوج مصرف برق ، سیستم سرمایش را به طور کامل خاموش نمود و از انرژی ذخیره شده در ساعات کم باری استفاده نمود. به این ترتیب با مدیریت مصرف برق ، هزینه بسیار کمتری بر مصرف کننده تحمیل می گردد.
- نکته : در واقع آبسردکن آنی قابلیت پیکسایی مصرف برق را دارد که در نوع خود بی نظیر است از دیدگاه ملی با انجام عملیات پیکسایی از احداث نیروگاههای جدید اجتناب می شود که این امر هم از نظر اقتصادی و هم از نظر زیست محیطی بسیار حائز اهمیت می باشد.
ظرفیت سرمایش :
+ حداکثر حجم آب خنکی که یک دستگاه آبسردکن در یک ساعت و در محدوده دمایی استاندارد می تواند ارائه دهد در اصطلاح ظرفیت سرمایش دستگاه خوانده می شود. وجود محدودیت در ظرفیت سرمایش از دیگر معضلات آبسردکنهای قدیمی است. این مشکل دستگاه های قدیمی سبب می شود در ساعات شلوغ روزهای گرم سال افراد با مراجعه به آبسردکن ، آب گرم بنوشند. همانطور که در قسمت (( نحوه عملکرد آبسردکنهای قدیمی )) توضیح داده شد. پس از استفاده از آب خنک ، آب گرم ، جایگزین آب خنک رفته از مخزن می گردد و در نتیجه دمای کلی آب بالا می رود از طرفی سیستم سرمایش کار می کند تا آب داخل مخزن را دوباره خنک کند. البته فرآیند اختلاط و گرم شدن آب داخل مخزن بسیار سریعتر از فرآیند انتقال حرارت و خنک شدن آب رخ می دهد. لذا در صورتی که افراد زیادی و در زمان کوتاهی به آبسردکن مراجعه کنند. فرآیند گرم شدن آب از فرآیند خنک شدن که نیاز به زمان دارد پیشی می گیرد. یکی از راهکارهایی که برای کوتاه کردن زمان خنک شدن آب به کار می رود ، افزایش توان سیستم سرمایش است. که متاسفانه منجر به مصرف برق بی رویه دستگاه می شود و به این ترتیب با توجه به اتلافات دستگاه ، انرژی مصرفی کل دستگاه های قدیمی چندین برابر افزایش می یابد در حالی که عملا آب گرم ارائه می دهند.
- با توجه به نحوه عملکرد آبسردکن آنی همیشه مقداری انرژی برودتی جهت خنک کردن آب مصرفی به صورت ذخیره وجود دارد. این مقدار انرژی بسته به ظرفیت دستگاه از چند ساعت تا چند هفته می تواند جهت خنک کردن آب آشامیدنی بکار رود. به این ترتیب با مصرف پی در پی از آبسردکن آنی ، هرگز آب گرم نمی شود و همگان ، فارغ از تقدم و تاخر در مراجعه به آبسردکن آب سرد می نوشند.
امکانات اضافی :
در صورت در خواست مشتری موارد زیر به دستگاه افزوده می گردد :
1- جا لیوانی
2- طعم گیر
3- سختی گیر
4- فیلتر آنتی باکتریال
5- آب شیرین کن
6- آبخوری اضافی ( افزایش تعداد شیر )
قابلیتها :
1- انجام تبلیغات بر روی بدنه و تاج دستگاه آبسردکن
2- قابلیت کارکرد با برق اضطراری : با افزودن یک موتور برق کوچک به دستگاه امکان استفاده از آب خنک ( بدون کارکرد سیستم سرمایش ) میسر می باشد. به این ترتیب با تامین برق پمپ ( کمتر از 20/ آمپر ) حتی در مواقع قطع برق می توان آب خنک نوشید.
3- قابلیت لوله کشی آب خنک به نقاط مختلف و حتی بین طبقات یا اختفاء اجزا وتاسیسات گرانقیمت دستگاه
آبسردکن آنی سری دماوند:
در سال 1389 ، با توجه به نیاز اماکن عمومی و اداری به استفاده از محصولات با ظاهرشیک و مدرن،  این سری از محصولات آبسردکن آنی با بدنه ای ساخته شده از پلیمر سخت توسط شرکت البرزدماکاران عرضه گردید. این محصول در دو مدل 2 شیر و 4 شیر مطابق تصویر عرضه می گردد.
طراحی ارگونومیک آبخوری :
استفاده از پلیمرها به صورت پنل یکپارچه  در بدنه ،علاوه بر زیبایی ظاهردستگاههای جدید، مزایای ذیل را در بر دارد:
- ضد زنگ زدگی ، ضد خوردگی و ضد پوسیدگی
- با حذف درزها و شکافها عملیات تمیزکاری دستگاه به سهولت و دقت امکان پذیر می باشد.  در عین حال  سطح صیقلی و براق پلیمرنیز این امر را تسهیل می نماید
- با پرهیز از گوشه های تیز و برنده در بدنه آبخوری، لباس و وسایل همراه به آن گیر نمی کند.
- پلیمرمورد استفاده ، بسیار نرم و انعطاف پذیر می باشد. در صورت برخورد تصادفی یا عمدی، به فرد  و دستگاه آسیبی وارد نمی آید.
- عایق بودن کامل بدنه سبب شده است این محصول بهترین گزینه جهت استفاده در استخر و فضاهای مرطوب باشد. به این ترتیب خطرات ناشی از اتصالات برق در دستگاه به صفر می رسد.
علاوه بر آن کلیه الزامات ارگونومیک طرح نظیر ارتفاع شیر ، سطح آبریز ، شیب آبریز و فواصل کافی شیرها و... در نظر گرفته شده است.
آبسردکن دوقلو:
این سری از محصولات آبسردکن آنی با بهره گیری از قابلیت لوله کشی آبسردکن آنی طراحی و عرضه گردیده است. آبسردکن دوقلو از دو آبخوری مجزا تشکیل می شود که توسط دستگاه آبسردکن آنی مرکزی تغذیه می گردد. بدین ترتیب می توان به جای خرید دو دستگاه آبسردکن مجزا ، با هزینه کمتر، از دو آبخوری(با شکل ظاهری آبسردکن) بهره برد که آبسرد ،از آبسردکن مرکزی به آنها لوله کشی می شود.
شایان ذکر است آبخوریهای این محصول را می توان در دو طبقه مختلف از ساختمان نصب نمود. به بیان دیگر امکان ارائه دو آبسردکن در دو طبقه با یک سیستم خنک کننده میسر می باشد.
نکته:
با توجه به استقرار آبسردکن ها در اماکن عمومی توصیه می شود : حتی الامکان دستگاه مرکزی جهت حفاظت از اجزاء برقی- مکانیکی در محل مناسبی دور از دسترس عموم نصب گردد.

 

آب آشامیدنی

 

سردخانه صنعتی البرزدماکاران

تجهیزات، ساختمان و تأسیسات سردخانه


برای احداث سردخانه باید به نکاتی توجه داشت که عبارتند از:

1- موقعیت محل سردخانه:

محل سردخانه باید در مرکز منطقه تولید و مجاور راههای اصلی بوده و راههایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند باید مناسب باشند به طوری که رفت و آمد وسایل سنگین در فصل‌های مختلف سال در آنها امکان‌پذیر باشد. زمین سردخانه باید مستحکم باشد، آب در سطح آن جمع نشود، زه‌کش خوبی داشته باشد و بتواند به راحتی سنگینی ساختمان و تجهیزات را تحمل کند. دسترسی به منابع آب و برق هم در آن آسان باشد.

2- طرح ساختمان:

ساختمان سردخانه باید طوری طراحی شود که کلیه انبارها به یک راهروی اصلی منتهی شوند. انبارهایی که به وسیله یک در به انبار دیگر باز می‌شوند مناسب نیستند. چرا که ورود و خروج محصولات با مشکل مواجه می‌شود. در داخل ساختمان انبار نباید ستون‌های زیادی وجود داشته باشد. همچنین قرار دادن پله در جلوی درها مناسب نیست. کف سردخانه باید هم سطح با راهروهای اصلی باشد. جنس دیوارها باید از مواد مقاوم، قابل شستشو و قابل ضدعفونی کردن باشد. موتورخانه باید در مرکز ساختمان قرار گیرد تا لوله‌کشی‌های موردنیاز به حداقل برسد.

3- اندازه انبار:

اندازة انبارها بستگی دارد به اینکه انبار به چه منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد باید توجه کنیم که محصولات و فراورده‌های مختلف را نمی‌توان و نباید با یکدیگر انبار نمود حتی گاهی ممکن است ارقام یا واریته‌های مختلف یک میوه و یا یک محصول را در انبارهای جداگانه نگهداری کرد.

4- ظرفیت سردخانه:

ظرفیت سردخانه در یک منطقه معمولاً با توجه به متوسط تولید در آن ناحیه و همچنین با توجه به آینده‌نگری و ملاحظات زیر محاسبه می‌شود:
1- محصولاتی که از نظر طبقه‌بندی خیلی بزرگ‌تر یا خیلی کوچک‌تر از حد معمول می‌باشند برای نگهداری در سردخانه مناسب نیستند.
2- مقدار محصولی که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده در اثر کاشت درختان جدید و یا عوامل دیگر بر تولید منطقه افزوده می‌شود باید در محاسبات منظور شود.
3- مقدار محصولی که بعد از برداشت بلافاصله به فروش می‌رسد در محاسبات منظور نمی‌گردد.
4- نگهداری محصولات زودرس و همچنین محصولاتی که دارای کیفیت خوب و مرغوب نیستند در سردخانه مقرون به صرفه نیست.

5- اسکلت سردخانه:

اسکلت سردخانه ممکن است به صورت اسکلت با مصالحی مانند بتون، اسکلت فلزی، بتون آرمه (مخلوط فلز و بتون) و یا به صورت پیش ساخته، ساخته شود.

6- کف سردخانه:

کف سردخانه بایستی دارای زه‌کشی خوب و مناسب باشد و تا عمق 30 سانتیمتری از ریگ و شن پوشیده شده باشد. بر روی شن به ترتیب طبقات زیر قرار می‌گیرند:
1) یک لایه بتون به ضخامت 5 تا 10 سانتیمتر
2) عایق رطوبتی مانند مواد قیر اندود
3) عایق حرارتی در دو لایه: انواع متداول عایق حرارتی شامل چوب پنبه، پشم شیشه و پلیمرهایی نظیر (پلی استایرن و پلی اورتان و ...
4) حدود 10 سانتیمتر لایة بتون: سطح این لایه باید لغزنده نباشد.
نحوة قرارگیری لوله‌ها در داخل سردخانه باید به گونه‌ای باشد که از یخ‌زدگی و ورود جانوران موذی به داخل سردخانه جلوگیری شود. باید حدالامکان از نصب کف شوی در اطاق‌های سرد اجتناب شود و در صورت ضرورت، دهانة خروجی آن در کف سردخانه باید درپوش داشته باشد.

7- دیوارها:

دیوارهای سردخانه با توجه به مسائل فنی طرح‌ریزی می‌شود. دیوار سردخانه از قسمت بیرون به سمت داخل از قسمت‌های زیر تشکیل می‌شود:
1) سیمان در صورتی که دیوار مسطح نباشد مورد نیاز است.
2) عایق رطوبتی مثل قیر و گونی، مواد پلاستیکی، کاغذ بیتومِن.
3) عایق حرارتی در دو لایه که معمولاً به صورتی چسبانده می‌شوند که درزها بر روی همدیگر قرار نگیرند. در صورتی که عایق حرارتی از نوع پاششی باشد می‌توان از یک لایه بر روی دیواره سردخانه استفاده کرد.
4) لایه نهایی: ممکن است از نوع سیمانی و یا گاهی ممکن است از جنس صفحات گالوانیزه، ورقه‌های آلومینیومی، فولاد ضد زنگ و ... باشد. 

8- سقف:

پوشش سقف ممکن است به صورت تخت یا شیب‌دار باشد. به طور کلی پوشش سقف از قسمت بیرونی به داخل سردخانه به صورت زیر است:
1) سطح صاف که برای زیرسازی عایق مورد استفاده قرار می‌گیرد (سیمانی یا بتونی)
2) عایق رطوبتی
3) دو یا چند لایه عایق حرارتی
4) لایة نهایی (در صورت لزوم)
در صورتی که سردخانه دارای سقف کاذب باشد، برای جلوگیری از تقطیر آب و کاهش درجه حرارت تهویه فضای بالای سقف کاذب (فضای بین سقف کاذب و سقف اصلی) ضروری است.
 

9- در ورود و خروج سردخانه:

در سردخانه باید با حجم کالای موجود در داخل سردخانه، نوع کالایی که در سردخانه نگهداری می‌شود و روش حمل و نقل کالا متناسب باشد. معمولاً برای رفت و آمد لیفت تراک‌ها اندازه‌ای حدود 5/2×6/1 متر تعیین شده است. به طور کلی در سردخانه باید دارای خصوصیات زیر باشد:
- از موادی که محل مناسبی برای رشد و نمو باکتری‌ها، حشرات و جانوران موذی می‌باشند نباید برای ساختن در به کار برده شوند.
- چهارچوب و در باید کاملاً هوا بندی شده باشند.
- بدنة در باید عایق بوده و دارای روکش محافظ رطوبت باشد.
- بهتر است در سردخانه به طور اتوماتیک باز و بسته شود.
- در مورد سردخانه‌های تجاری در ورودی نباید مستقیماً با محیط خارج تماس پیدا کند. لازم است فضای بسته‌ای در جلوی آن تعبیه شود.
- در سردخانه‌هایی که برای مدت زمان زیادی باز می‌مانند بهتر است دارای پردة هوا باشند.

بهترین آبسردکن ایرانی

 در دنیای امروز و بویژه در کشورهای صنعتی، روند طراحی صنعتی و تمامی گرایشهای وابسته به آن چه از نظر شیوه و چه از نظر ابزار دچار تحولاتی بس شگرف شده است. از جمله این تغییرات میتوان بکارگیری گسترده کامپیوتر و ابزار جانبی آن در روند طراحی صنعتی را برشمرد. 

نسبت تغییراتی که کامپیوتر در طراحی ایجاد کرده در مقایسه با روند دستی طراحی صنعتی همانند نسبت پزشکی عهد حکیم ابوعلی سینا به پزشکی مجهز به روبات عهد فعلی است.

طراحی صنعتی چیست ؟

 طراحی صنعتی به عنوان یک رشته و شغل، آمیخته‌ای است از علم و هنر. هر یک از دو رکن علم و هنر آنچنان جایگاه محکم و استواری در پیکره طراحی صنعتی دارند که با حذف هر کدام، روند طراحی صنعتی به سرانجام نرسیده و نهایتاً نتیجه کار یا به سمت صنعت صِرف منحرف شده و یا به سوی هنر صرف.

با این توصیف می‌توان اولاً به این نتیجه رسید که طراحی صنعتی به‌حق نام مناسبی برای این رشته است، و دوم اینکه رشته‌های بالا کاربرد مشخصی در طراحی صنعتی دارند. به این معنا که طراح صنعتی الزاماً باید تسلط و اشراف کافی به موضوعات رشته‌های بالا را تا حدی که هدفش تامین گردد داشته باشد. در طراحی صنعتی هرگز یادگیری مستقل و صرف مکانیک، نقاشی، گرافیک یا غیره کمکی نمی‌کند، بلکه لازم است تا بسته به نیاز و هدف مشخص، اقدام به تحقیق و گردآوری اطلاعات در زمینه مورد نیاز نمود.

بنابراین میتوان گفت که طراحی صنعتی یک رشته جامع و ترکیبی است. تخصصی که برای کسب آن باید از هر زمینه تخصصی، اطلاعاتی مشخص داشت.

طراحی صنعتی

تعریف طراحی صنعتی

تا به اینجا به توصیف طراحی صنعتی پرداختیم. اما تعریف طراحی صنعتی در یک کلام عبارت است از :

تعیین ویژگی‌های کمی و کیفی کالا به منظور تولید به روش‌های صنعتی

همانگونه که طراحی اولین حلقه از زنجیر تولید یک کالا می‌باشد،‌ فرآیند طراحی صنعتی اولین حلقه از زنجیر تولید صنعتی یک کالا بوده و معادله‌‌ای است جامع برای رسیدن به وضعیت مطلوب کالا از نظر عملکرد،‌ فرم، سلیقه و تنوع‌طلبی و مد و هزینه.

گرایش‌ها و زیر گروه‌های طراحی صنعتی

رشته طراحی صنعتی گرایش‌ها و زیرگروه‌های متعددی دارد که مهمترین آنها عبارتند از :

· طراحی محصول : لوازم خانگی/ مبلمان اداری و خانگی / وسایل صوتی و تصویری/ ماشین‌های اداری/ نوشت‌افزار/ اسباب بازی و غیره.

· طراحی دکوراسیون :‌ شامل دکوراسیون خانگی، اداری، تجاری و غیره.

· طراحی محیطی: فضا، مبلمان و چیدمان شهری و کلیه فضاهای زیر مجموعه آن نظیر پارکها، نمایشگاهها، مراکز خرید، ایستگاههای اتوبوس و تاکسی و کلیه محیطهای عمومی، تاسیسات ترافیکی و نظایر آن.

· طراحی خودرو : طراحی بدنه و نمای داخلی خودرو.

· طراحی بسته‌بندی : بسته بندی کالا و محصولات مختلف.

· طراحی اصلاحی : اصلاح خصوصیات عملکردی یا فرمی یک محصول به منظور بهبود کارایی آن.

سبک‌ها، الگوها و متدهای طراحی صنعتی

در روند طراحی صنعتی نیز مانند خیلی از زمینه‌های دیگر الگوها و سبک‌های مختلفی وجود دارد که مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و خصوصیات از پیش تعیین شده را برای سهولت کار در اختیار طراح قرار می‌دهد. بنابراین هر طراح صنعتی برای طراحی هر یک از موارد بالا می‌تواند بر اساس شرایط کاری خود، از یک یا چند الگوی طراحی زیر برای خلق ایده و طرح خود بهره ببرد. در اینجا به دو عنوان از این الگوها و سبک‌ها اشاره می‌گردد :

الگوی طراحی برای آینده :‌ طراحی کالا و محصول با استفاده از المان‌ها و نمادهای فوق پیشرفته و بسیار مدرن و حتی تخیلی.

الگوهای طبیعی : طراحی کالا و محصول بر اساس عملکرد و یا فرم زندگی و ویژگی‌های ظاهری جانوران، گیاهان و طبیعت بی‌جان.

خصوصیات یک طراح صنعتی

با توجه به گرایش‌های طراحی صنعتی، ابداع، ابتکار، خلاقیت و ایده‌پردازی از پایه‌های اساسی کار هر طراح صنعتی می‌باشد. پس نمی‌توان به صرف وجود محصولات و روش‌های فعلی از نوآوری و ابتکار دوری جست. مسلما انسان تنوع‌طلب است و با توجه به همین اصل است که نوآوری در فرم ظاهری کالا و تولیدات ضروری مینماید و از آن مهمتر نیازهای عمکردی انان چنان وسیع و روزافزون است که خلاقیت و اختراع و ابتکار در کارکرد تولیدات و محصولات جایگاهی بس مهمتر می یابد. به عنوان مثال شما هیچگاه از بهترین غذا و یا لباس مورد علاقه خود به شکل پیوسته و پشت سر هم استفاده نمی‌کنید و این بدلیل دوری از تکرار و روزمره شدن آنها می‌باشد. به همین ترتیب پاسخ به تنوع‌طلبی استفاده‌کننده یکی ازعوامل مهم کار طراح در جهت رسیدن به طرح مطلوب است. همچنین با ارائه و تعریف روشها و سبکهای جدیدی از زندگی انسان (مثل آپارتمان نشینی، مسافرتهای هوایی طولانی مدت، عملیات نظامی، مسابقات اسکی سرعت که همگی الگوهایی جدید از زندگی انسان و زمینه بروز نیازهای جدید میباشند) ضرورتها و نیازمندیهای جدیدی در خصوص ابزار و روشها بروز میکند که نیازمند نگرش و دید عمیق طراح برای ارائه روشها و راه حهایی راهگشا در قالب ابزار و کالا و تولیدات نوین میباشد.

همواره در پروسه طراحی یک علت خارجی یا یک مخاطب غیر از خود طراح وجود دارد که نیاز طراحی را مطرح می‌کند. و اینکه طراح صرفاً به رفع نیاز مخاطب توجه و تامل داشته باشد اصلی از اصول اولیه طراحی صنعتی میباشد که مخاطب مداری نامیده میشود.

طراح با توجه به علم و هنر طراحی، محصول، محیط و یا روشی را برای مخاطب خلق میکند که خواسته‌های تعریف شده او را در جهت حصول به هدف معینی (مثلاً کسب امنیت، آرامش، سهولت استفاده، قیمت ارزان، آرامش و یا حتی لذت) مهیا سازد. طراحان صنعتی آشتی‌دهندگان صنعت، ‌هنر و اقتصاد هستند و در تمام کارخانجات و خطوط تولید دنیا در راس هرم مدیریت تولید کالا و محصولات قرار دارند.

ایجاد هویت واحد برای یک کالا یا یک گروه کالایی و یا حتی تمامی کالاهای تولیدی یک شرکت از دیگر وظایف طراح صنعتی است. بنابراین آنچه که شما به عنوان هویت کالاهای شرکت‌هایی همچون سونی، بی.ام.و، آدیداس، آرکوپال و یا نظایر آن می‌شناسید، نتیجه مستقیم خلاقیت، فعالیت، طراحی و تجزیه و تحلیل‌ طراحان صنعتی این شرکت‌ها می‌باشد.

طراحی محصول

طراحی محصول (PRODUCT DESIGN) یکی از گرایشهای مهندسی طراحی صنعتی بوده و عبارت است از روند طراحی یک محصول و کالا به قصد تولید صنعتی.

روند طراحی محصول را میتوان (و بلکه لازم است تا) با بکارگیری کامپیوتر به عنوان ابزار طراحی، آنالیز، نقشه کشی، حجم سازی و مدل سازی و ارائه (PRESENTATION) روند آن را تسریع و تصحیح و بهینه سازی نمود.

برخی مراحل طراحی محصول عبارتند از :

1 – تحقیقات و پژوهش های بازار

2 – آنالیز نمونه های احتمالی موجود

3 – مرحله تعیین هدف

4 – مرحله ایده پردازی و خلاقیت

5 – مرحله طراحی اولیه

6 – مرحله تعدیل طراحی

7 – مرحله طراحی نهایی

8 – مرحله نمونه سازی کامپیوتری

9 – مرحله تعدیل عملکردی

در روند کامپیوتری طراحی محصول میتوان هر کالایی را پیش از تولید درون کامپیوتر مشاهده و آنالیز نموده و از زوایای مختلف بررسی کرد. همچنین با استفاده از توان محاسباتی کامپیوتر میتوان محاسبات مختلف مراحل طراحی و تولید را با سرعت و سهولت و دقت راهبری نمود. تکنولوژی های موسوم به سی . ان . سی (CNC : COMPUTER NUMERIC CONTROL) امروزه این امکان را فراهم آورده تا فایل خروجی حاصل از طراحی قطعات صنعتی توسط نرم افزارهای نقشه کشی و طراحی فنی و مهندسی را مستقیما به ماشین ابزار سپرد و قطعه مورد نظر با دقت غیر قابل رقابتی از دستگاه تحویل گرفت

برآیند با بکارگیری روند علمی و خلاقانه طراحی صنعتی آمادگی دارد تا این دانش را برای تمامی واحدهای تولیدی ایرانی بکار گرفته و افقهای تازه ای از طراحی و تولید ایرانی را برای مخاطب ایرانی معرفی نماید.

انواع زمینه های کاربرد طراحی کامپیوتری محصول عبارتند از :

1 – طراحی کامپیوتری لوازم خانگی

2 – طراحی کامپیوتری مبلمان خانگی؛ اداری و تجاری

3 – طراحی کامپیوتری لوازم صوتی و تصویری

4 – طراحی کامپیوتری کامپیوتر و ماشینهای اداری

تهیه آب خنک و سرد برای آشامیدن در گرمای طاقت فرسای تابستان همیشه مورد توجه انسان بوده است. در دوران های قدیم در کشورهایی مانند ایران و عراق خانه ها مجهز به سرداب بودند. مردم با گرم شدن هوا به این سرداب ها پناه می بردند و از آب سرد آن ها برای آشامیدن استفاده می کردند.در آبسردکن های امروزی برای خنک کردن آب از گاز  استفاده می شود. آبسردکن های امروزی در انواع فانتزی ، صنعتی و آنی ساخته می شوند. آبسردکن های آنی قادر هستند که آب را به صورت لحظه ای خنک کنند.  آبسردکن های آنی و صنعتی آدمک از بدنه های  ای بی اس ساخته می شوند .از دیگر تفاوت های آبسردکن های فانتزی و صنعتی می توان به مکان استفاده آن ها اشاره کرد. آبسردکن های فانتزی در مکان های مسکونی و کم تردد کاربرد دارند اما از آبسردکن های صنعتی در اماکن صنعتی مانند کارخانه ها و اماکن عمومی مانند معابر ، مدارس و مکان های مذهبی ، مساجد ، مترو ، راه آهن ، هیئت ها و ... استفاده می شود.

آبسردکن های آدمک از جمله آبسردکن های قدرتمند موجود در بازار هستند. این آبسردکن ها ساخت ایران هستند و تولید کننده آنها شرکت البرزدماکاران می باشد. از مزیت های اصلی این آبسردکن ها می توان به استفاده از مواد ای بی اس در ساخت بدنه ، که نشکن هستند ، مصرف بهینه انرژی و شیرها و سینی ضدچکه اشاره کرد. این آبسردکن ها به دلیل انطباق استانداردهای رعایت شده در ساخت آن ها دارای استاندارد های  ISO و مصوبات وزارت بهداشت می باشد ، برای استفاده مصرف کنندگان ایرانی بسیار مناسب هستند. این دستگاه ها به صورت انحصاری توسط شرکت تولیدی و برودتی البرزدماکاران تولید می شوند و دارای یک سال گارانتی  هستند.

آبسردکن های صنعتی آدمک با استفاده از بدنه ای بی اس ساخته می شوند.  این آبسردکن ها نیز برای جلوگیری از خطر زنگ زدگی، بدون مخزن هستند و به همین دلیل در آن ها خطر آلودگی آب ناشی از زنگ زدگی وجود ندارد.  از دیگر مزیت های اصلی این آبسردکن ها می توان به استفاده از کمپرسور و کندانسور بسیار قدرتمند اشاره کرد. این آبسردکن ها با با یک سال گارانتی  عرضه می شوند. شرکت البرزدماکاران با بیش از 40 سال سابقه تولید کننده انواع دستگاه ها و تجهیزات ، برودتی و سرمایشی است.  

آبسردکن ایستاده ایرانی

 در دنیای امروز و بویژه در کشورهای صنعتی، روند طراحی صنعتی و تمامی گرایشهای وابسته به آن چه از نظر شیوه و چه از نظر ابزار دچار تحولاتی بس شگرف شده است. از جمله این تغییرات میتوان بکارگیری گسترده کامپیوتر و ابزار جانبی آن در روند طراحی صنعتی را برشمرد. 

نسبت تغییراتی که کامپیوتر در طراحی ایجاد کرده در مقایسه با روند دستی طراحی صنعتی همانند نسبت پزشکی عهد حکیم ابوعلی سینا به پزشکی مجهز به روبات عهد فعلی است.

طراحی صنعتی چیست ؟

 طراحی صنعتی به عنوان یک رشته و شغل، آمیخته‌ای است از علم و هنر. هر یک از دو رکن علم و هنر آنچنان جایگاه محکم و استواری در پیکره طراحی صنعتی دارند که با حذف هر کدام، روند طراحی صنعتی به سرانجام نرسیده و نهایتاً نتیجه کار یا به سمت صنعت صِرف منحرف شده و یا به سوی هنر صرف.

با این توصیف می‌توان اولاً به این نتیجه رسید که طراحی صنعتی به‌حق نام مناسبی برای این رشته است، و دوم اینکه رشته‌های بالا کاربرد مشخصی در طراحی صنعتی دارند. به این معنا که طراح صنعتی الزاماً باید تسلط و اشراف کافی به موضوعات رشته‌های بالا را تا حدی که هدفش تامین گردد داشته باشد. در طراحی صنعتی هرگز یادگیری مستقل و صرف مکانیک، نقاشی، گرافیک یا غیره کمکی نمی‌کند، بلکه لازم است تا بسته به نیاز و هدف مشخص، اقدام به تحقیق و گردآوری اطلاعات در زمینه مورد نیاز نمود.

بنابراین میتوان گفت که طراحی صنعتی یک رشته جامع و ترکیبی است. تخصصی که برای کسب آن باید از هر زمینه تخصصی، اطلاعاتی مشخص داشت.

طراحی صنعتی

تعریف طراحی صنعتی

تا به اینجا به توصیف طراحی صنعتی پرداختیم. اما تعریف طراحی صنعتی در یک کلام عبارت است از :

تعیین ویژگی‌های کمی و کیفی کالا به منظور تولید به روش‌های صنعتی

همانگونه که طراحی اولین حلقه از زنجیر تولید یک کالا می‌باشد،‌ فرآیند طراحی صنعتی اولین حلقه از زنجیر تولید صنعتی یک کالا بوده و معادله‌‌ای است جامع برای رسیدن به وضعیت مطلوب کالا از نظر عملکرد،‌ فرم، سلیقه و تنوع‌طلبی و مد و هزینه.

گرایش‌ها و زیر گروه‌های طراحی صنعتی

رشته طراحی صنعتی گرایش‌ها و زیرگروه‌های متعددی دارد که مهمترین آنها عبارتند از :

· طراحی محصول : لوازم خانگی/ مبلمان اداری و خانگی / وسایل صوتی و تصویری/ ماشین‌های اداری/ نوشت‌افزار/ اسباب بازی و غیره.

· طراحی دکوراسیون :‌ شامل دکوراسیون خانگی، اداری، تجاری و غیره.

· طراحی محیطی: فضا، مبلمان و چیدمان شهری و کلیه فضاهای زیر مجموعه آن نظیر پارکها، نمایشگاهها، مراکز خرید، ایستگاههای اتوبوس و تاکسی و کلیه محیطهای عمومی، تاسیسات ترافیکی و نظایر آن.

· طراحی خودرو : طراحی بدنه و نمای داخلی خودرو.

· طراحی بسته‌بندی : بسته بندی کالا و محصولات مختلف.

· طراحی اصلاحی : اصلاح خصوصیات عملکردی یا فرمی یک محصول به منظور بهبود کارایی آن.

سبک‌ها، الگوها و متدهای طراحی صنعتی

در روند طراحی صنعتی نیز مانند خیلی از زمینه‌های دیگر الگوها و سبک‌های مختلفی وجود دارد که مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و خصوصیات از پیش تعیین شده را برای سهولت کار در اختیار طراح قرار می‌دهد. بنابراین هر طراح صنعتی برای طراحی هر یک از موارد بالا می‌تواند بر اساس شرایط کاری خود، از یک یا چند الگوی طراحی زیر برای خلق ایده و طرح خود بهره ببرد. در اینجا به دو عنوان از این الگوها و سبک‌ها اشاره می‌گردد :

الگوی طراحی برای آینده :‌ طراحی کالا و محصول با استفاده از المان‌ها و نمادهای فوق پیشرفته و بسیار مدرن و حتی تخیلی.

الگوهای طبیعی : طراحی کالا و محصول بر اساس عملکرد و یا فرم زندگی و ویژگی‌های ظاهری جانوران، گیاهان و طبیعت بی‌جان.

خصوصیات یک طراح صنعتی

با توجه به گرایش‌های طراحی صنعتی، ابداع، ابتکار، خلاقیت و ایده‌پردازی از پایه‌های اساسی کار هر طراح صنعتی می‌باشد. پس نمی‌توان به صرف وجود محصولات و روش‌های فعلی از نوآوری و ابتکار دوری جست. مسلما انسان تنوع‌طلب است و با توجه به همین اصل است که نوآوری در فرم ظاهری کالا و تولیدات ضروری مینماید و از آن مهمتر نیازهای عمکردی انان چنان وسیع و روزافزون است که خلاقیت و اختراع و ابتکار در کارکرد تولیدات و محصولات جایگاهی بس مهمتر می یابد. به عنوان مثال شما هیچگاه از بهترین غذا و یا لباس مورد علاقه خود به شکل پیوسته و پشت سر هم استفاده نمی‌کنید و این بدلیل دوری از تکرار و روزمره شدن آنها می‌باشد. به همین ترتیب پاسخ به تنوع‌طلبی استفاده‌کننده یکی ازعوامل مهم کار طراح در جهت رسیدن به طرح مطلوب است. همچنین با ارائه و تعریف روشها و سبکهای جدیدی از زندگی انسان (مثل آپارتمان نشینی، مسافرتهای هوایی طولانی مدت، عملیات نظامی، مسابقات اسکی سرعت که همگی الگوهایی جدید از زندگی انسان و زمینه بروز نیازهای جدید میباشند) ضرورتها و نیازمندیهای جدیدی در خصوص ابزار و روشها بروز میکند که نیازمند نگرش و دید عمیق طراح برای ارائه روشها و راه حهایی راهگشا در قالب ابزار و کالا و تولیدات نوین میباشد.

همواره در پروسه طراحی یک علت خارجی یا یک مخاطب غیر از خود طراح وجود دارد که نیاز طراحی را مطرح می‌کند. و اینکه طراح صرفاً به رفع نیاز مخاطب توجه و تامل داشته باشد اصلی از اصول اولیه طراحی صنعتی میباشد که مخاطب مداری نامیده میشود.

طراح با توجه به علم و هنر طراحی، محصول، محیط و یا روشی را برای مخاطب خلق میکند که خواسته‌های تعریف شده او را در جهت حصول به هدف معینی (مثلاً کسب امنیت، آرامش، سهولت استفاده، قیمت ارزان، آرامش و یا حتی لذت) مهیا سازد. طراحان صنعتی آشتی‌دهندگان صنعت، ‌هنر و اقتصاد هستند و در تمام کارخانجات و خطوط تولید دنیا در راس هرم مدیریت تولید کالا و محصولات قرار دارند.

ایجاد هویت واحد برای یک کالا یا یک گروه کالایی و یا حتی تمامی کالاهای تولیدی یک شرکت از دیگر وظایف طراح صنعتی است. بنابراین آنچه که شما به عنوان هویت کالاهای شرکت‌هایی همچون سونی، بی.ام.و، آدیداس، آرکوپال و یا نظایر آن می‌شناسید، نتیجه مستقیم خلاقیت، فعالیت، طراحی و تجزیه و تحلیل‌ طراحان صنعتی این شرکت‌ها می‌باشد.

طراحی محصول

طراحی محصول (PRODUCT DESIGN) یکی از گرایشهای مهندسی طراحی صنعتی بوده و عبارت است از روند طراحی یک محصول و کالا به قصد تولید صنعتی.

روند طراحی محصول را میتوان (و بلکه لازم است تا) با بکارگیری کامپیوتر به عنوان ابزار طراحی، آنالیز، نقشه کشی، حجم سازی و مدل سازی و ارائه (PRESENTATION) روند آن را تسریع و تصحیح و بهینه سازی نمود.

برخی مراحل طراحی محصول عبارتند از :

1 – تحقیقات و پژوهش های بازار

2 – آنالیز نمونه های احتمالی موجود

3 – مرحله تعیین هدف

4 – مرحله ایده پردازی و خلاقیت

5 – مرحله طراحی اولیه

6 – مرحله تعدیل طراحی

7 – مرحله طراحی نهایی

8 – مرحله نمونه سازی کامپیوتری

9 – مرحله تعدیل عملکردی

در روند کامپیوتری طراحی محصول میتوان هر کالایی را پیش از تولید درون کامپیوتر مشاهده و آنالیز نموده و از زوایای مختلف بررسی کرد. همچنین با استفاده از توان محاسباتی کامپیوتر میتوان محاسبات مختلف مراحل طراحی و تولید را با سرعت و سهولت و دقت راهبری نمود. تکنولوژی های موسوم به سی . ان . سی (CNC : COMPUTER NUMERIC CONTROL) امروزه این امکان را فراهم آورده تا فایل خروجی حاصل از طراحی قطعات صنعتی توسط نرم افزارهای نقشه کشی و طراحی فنی و مهندسی را مستقیما به ماشین ابزار سپرد و قطعه مورد نظر با دقت غیر قابل رقابتی از دستگاه تحویل گرفت

برآیند با بکارگیری روند علمی و خلاقانه طراحی صنعتی آمادگی دارد تا این دانش را برای تمامی واحدهای تولیدی ایرانی بکار گرفته و افقهای تازه ای از طراحی و تولید ایرانی را برای مخاطب ایرانی معرفی نماید.

انواع زمینه های کاربرد طراحی کامپیوتری محصول عبارتند از :

1 – طراحی کامپیوتری لوازم خانگی

2 – طراحی کامپیوتری مبلمان خانگی؛ اداری و تجاری

3 – طراحی کامپیوتری لوازم صوتی و تصویری

4 – طراحی کامپیوتری کامپیوتر و ماشینهای اداری

5 – طراحی کامپیوتری اسباب بازی و لوازم ورزشی

6 – طراحی کامپیوتری طلا؛ جواهر و ساعت

تاریخچه و وضعیت سردخانه در ایران:


ایران از جمله کشورهای پیشکسوت در امر استفاده از سرما به منظور نگهداری مواد غذایی است. مواد غذایی از دیرباز به کمک روش‌هایی نظیر چال کردن در زمین و قرار دادن محصولات در زیرزمین‌های خنک و دور از نور رایج بوده است. شواهد نشان می‌دهد که استفاده از زیرزمین‌ها در ذخیره مواد غذایی در زمان هخامنشیان در ایران رواج داشته است. از جمله مدارک موجود می‌توان به زاغه های نگهداری پنیر در آذربایجان اشاره نمود. اولین سردخانه صنعتی با اعتبار وزارت صنایع و معادن به وسیله دولت روسیه در بندر انزلی برای شیلات شمال ساخته شد. تأسیس آن به حدود سال 1290 هجری شمسی نسبت داده می‌شود. نوع مبرد (ماده سرمازا) در سیستم سرماسازی این واحد مخلوطی از آب و نمک بود. تا تاریخ آبان ماه سال 1354 شرکت سهامی گسترش خدمات بازرگانی از نظر مالی و وزارت صنایع از نظر فنی صنعت سردخانه‌ای را در کشور ترویج و پشتیبانی می‌نمودند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1361 احداث سردخانه موکول به کسب اجازه از وزارت بازرگانی (از نظر ضرورت ایجاد و سرمایه گذاری) و تأیید وزارت صنایع (از جنبه مشخصات فنی) شد.

آشنایی با مفاهیم مورد استفاده در سرما


سرما در واقع گرفتن حرارت از محیط و کاهش دمای محیط است به بیان دیگر وقتی از سرما نام می‌بریم در حقیقت عدم گرما یا حرارت را بازگو می‌کنیم. دما در واقع نشان دهنده میزان حرکت ملکول‌های یک جسم است و گرما نه تنها بیان کننده سرعت حرکت ملکول‌ها در جسم می‌باشد بلکه تعیین کننده تعداد ملکول‌ها (جرم) که تحت تأثیر آن قرار گرفته‌اند نیز می‌باشد.
برای درک مکانیسم نگهداری مواد غذایی به وسیله سرما لازم است با چند مفهوم حرارتی از جمله درجه حرارت، گرمای ویژه، گرمای نهان و گرمای محسوس، درجه حرارت بحرانی و ... آشنا شویم.

1) درجه حرارت:


بنا به تعریف درجه گرما یا سرمای یک جسم بر اساس درجه فارنهایت یا سانتیگراد بیان می شود که هر 2 سیستم براساس نقطه ذوب یخ و نقطه جوش آب خالص در فشار 1 اتمسفر مشخص می‌گردند.  
درجه گرمی یا سردی یک جسم بستگی به شدت حرکت مولکول های تشکیل دهنده آن جسم در حول محور تقارنشان دارد. نرخ این حرکت مولکولی را درجه حرارت می نامند. از آنجاییکه حرارت یک نوع انرژی است لذا قابل انتقال است. انتقال حرارت به 3 طریق صورت می‌گیرد:


1) هدایت ملکولی (Conduction):

در واقع انتقال حرارت در یک جسم از نقطه گرمتر به نقطه سردتر می‌باشد که توسط مولکول های یک جسم صورت می گیرد مانند انتقال حرارت در اجسام جامد

 
2) جا به جایی (Convection):

عبارت است از انتقال حرارت در یک محیط مایع یا فضا به وسیلة جا به جایی ملکول‌ها که به علت اختلاف دانسیته ای که به علت بالا رفتن انرژی حرارتی در آنها بوجود آمده است مانند گرم شدن هوای اتاق.

  3) تشعشع (Radiation):

عبارت است از انتقال حرارت توسط امواج. در این روش نیازی به تماس بین جسم گرم و سرد وجود ندارد. مانند گرم شدن زمین توسط نور خورشید

2) گرمای ویژة مادة غذایی:

گرمای ویژه برای اجسام بنا بر تعریف عبارت است از مقدار حرارتی که بتواند درجه حرارت یک واحد از وزن یک جسم را یک درجه سانتی‌گراد بالا ببرد.

  3) گرمای نهان (Latent heat):

مقدار حرارتی است که اگر به یک جسم داده شود و یا از آن گرفته شود آن جسم تغییر درجه حرارت نمی‌دهد بلکه حالت فیزیکی آن تغییر می‌کند. زمانی که یک جسم جامد به مایع تبدیل می‌شود این گرما را گرمای نهان ذوب (Latent heat of Fusion) و زمانیکه یک جسم از مایع به بخار تبدیل می شود آن را گرمای نهان تبخیر (Latent heat of evaporation)‌ می‌گویند.

4) گرمای محسوس (sensible heat):

عبارت است از مقدار حرارتی که بدون تغییر حالت یک جسم باعث افزایش یا کاهش دمای آن می‌شود. سرد کردن یک جسم در واقع گرفتن گرمای محسوس آن جسم است.

5) درجه حرارت بحرانی (Critical Temprature):

درجه حرارتی است که بالاتر از نتوان گاز را به مایع تبدیل کرد.

6) ذوب:

تبدیل حالت یک جسم جامد در اثر حرارت به مایع را ذوب گویند.

7) انجماد:

عبارت است از گرفتن حرارت از یک جسم مایع و تبدیل آن به جامد.

8) تبخیر:

تغییر حالت یک جسم مایع به حالت گاز را تبخیر گویند.

9) میعان:

تغییر حالت یک جسم از حالت گاز به مایع را گویند که به سه روش امکان پذیر است:
- افزایش فشار
- کاهش دما
- افزایش فشار و کاهش دما به صورت توام

10) تصعید:

عبارت است از تغییر حالت یک جسم جامد به حالت بخار بدون اینکه به حالت مایع در بیاید.
واحدهای حرارتی:
1- ترمی (Termie): عبارت است از مقدار گرمایی که حرارت یک تن آب را یک درجه بالا ببرد.
2- کالری (Calorie): مقدار حرارتی است که یک واحد وزن از آب می‌گیرد تا حرارت آن یک درجه بالا برود.
3- بی تی یو (B.T.U یا British Thermal Unit): عبارت است از مقدار حرارتی که به یک پوند آب داده می‌شود تا حرارت آن یک درجه فارنهایت بالا برود.
  یک پوند (lb)
4-تن سردخانه‌ای: واحد سرما به صورت تن سردخانه‌ای بیان می‌شود و عبارت است از جذب گرمای نهان ذوب توسط 2000 پوند یخ با دمای 32 درجه فارنهایت یا صفر درجه سانتیگراد در مدت 24 ساعت تا به 2000 پوند آب 32 درجه فارنهایت یا صفر درجه سانتیگراد تبدیل شود. از آنجایی که گرمای نهان ذوب یخ   144 می‌باشد لذا مقدار کل گرمای ذوب شده   288000  خواهد شد که معادل   200 است.